
ERASMUs+
SEMINAR
Spotlight på det emotionelle domæne i physical literacy



Seminaret afholdes i regi af Erasmus+ projektet, Physical Literacy for Life, hvor PLnet er partner. Læs mere om Erasmus+ projektet, Physical Literacy for Life. Her finder du også videoer om physical literacy og en "training toolbox".
SEMINAR
sPOTLIGHT PÅ DET
EMOTIONELLE DOMÆNE
Physical literacy (PL) er et multi-dimensionelt begreb, som giver en helhedsorienteret forståelse af bevægelse og fysisk aktivitet. PL indeholder et emotionelt, et fysisk og et kognitivt domæne, som sammen lægger grundlaget for den enkeltes kapacitet og tilbøjelighed for at deltage i bevægelse og fysiske aktiviteter her og nu og op gennem livet.
For at understøtte et individs udvikling i physical literacy er det vigtig en aktivitet opleves som meningsfuld her og nu. Ved en physical literacy tilgang til fysisk aktivitet og bevægelse er individets følelser og holdninger altså lige så centrale, som de fx de fysiske kompetencer i forhold til at opleve meningsfuld deltagelse i en aktivitet. Physical literacy fremmes gennem dets kerneområder: det emotionelle, det fysiske og det kognitive domæne, hvis man samtidig er tro mod den multidimensionale natur, hvilket vil sikre en synergetisk effekt. Det er derfor vigtigt at kende betydningen af hver af domænerne for at understøtte en positiv udvikling i physical literacy.
Dette seminar dykker ned i det emotionelle domæne -herunder indre motivation og selvtillid – for at udbrede viden om og skabe bedre forståelse for børns følelser og holdninger forbundet til fysisk aktivitet. Dette vil hjælpe forskere indenfor forebyggelse og folkesundhed med at designe effektive physical literacy intervention, og det vil hjælpe praktikere i skoler og foreninger med at skabe læringsmiljøer der stimulere det emotionelle domæne for alle børn.
En velegnet og almindelig anvendt teoretisk ramme for at forstå børns følelser og holdninger forbundet til fysisk aktivitet er selvbestemmelsesteorien. Ved seminaret vil selvbestemmelsesteorien blive udfoldet for at forstå de psykologiske mekanismer der skaber et individs indre motivation. Der bliver diskuteret hvad forskning siger om motivation for fysisk aktivitet og sport deltagelse, samt hvordan motivation interagere med elementer som motorik, kondition samt viden og forståelse. Ved seminaret vil betydningen af læringsmiljøer, inklusiv trænerens eller lærerens rolle, i forhold til individets motivation for deltagelse blive diskuteret.
PROGRAM
INTRODUKTION
NIKOS NTOUMANIS
Q&A
KAFFE OG KAGE
GLEN NIELSEN
Q&A
AFRUNDING
SOCIAL AKTIVITET
TAK FOR I DAG
13.05
13.00
13.50
14.05
14.20
15.00
15.20
15.30
16.45

KEYNOTE SPEAKERS

DR. NIKOS NTOUMANIS
Professor of Motivation Science at SDU. His research focuses on factors that optimise motivation and promote optimal performance, psychological well-being, and health-conducive behaviours.
He is a Fellow and Chartered Psychologist of the British Psychological Society, and a Fellow of the UK’s Academy of Social Sciences.
Short video: https://www.youtube.com/watch?v=ms0UMz419Ow

DR. GLEN NIELSEN
Associate Professor at the Department of Sport and Nutrition at the University of Copenhagen. His research focuses on children's daily physical activities, motivational factors related to physical activity, inclusion and exclusion in sports, and physical literacy.


